
Valečkova Temná kronika
Vystavující: Jaroslav Valečka
Kurátorka: Veronika Marešová
Kurátorka: Veronika Marešová
Vernisáž: 18. 4. 2025
Trvání výstavy: 19. 4. – 8. 6. 2025
—
Malíř Jaroslav Valečka (1972), žijící střídavě v Praze a v sudetské Lísce, je vypravěčem barvitých zkazek. Jeho ponuré historky jsou úzce svázané s krajinou Lužických hor v severních Čechách, kde prožil dětství, dospívání a kam se velmi rád „utíká“ dodnes.
Výstava Temná kronika je průřezem jeho poslední tvorbou, v níž zachycujíce pohraniční kraj jako obraz lidí, kteří ho obývají. Důležitým zdrojem inspirace jsou pro umělce především místní historky, jež jako dítě slýchával. Vyprávění se netýká jen období nacistické či sovětské okupace a příběhů sahajících až do současnosti, ale i dob dávno minulých, ať už do časů třicetileté války nebo období Rakouska – Uherska. Valečka tyto krajové legendy zaznamenává na pozadí sugestivních panoramatických pohledů do otevřené krajiny, kam shlíží jako poutník pozorující horizont, anebo ji obhlíží s odstupem letce či kroužícího dravce z ptačí perspektivy. Děje svých pláten však situuje i na intimnější místa jako jsou opuštěné interiéry, polorozbořená stavení, lesní hřbitovy či tajemné přírodní scenérie v hloubi lesa. Často se jeho centrálním motivem stávají sami protagonisté oněch lokálních vyprávění, dotvářeni malířovou imaginací.
K dosažení přesvědčivého a působivého účinku využívá Valečka techniky ala prima. Nejprve si rozvrhne rámcovou kompozici obrazu a pak už přímo barvou modeluje a buduje prostor a hloubku rurální scenérie bez přípravných podkladových kreseb. Nechává se vtáhnout námětem a senzitivně pozoruje vývoj a posun svého původní záměru. Intuitivně a emotivně maluje to, k čemu ho dění na plátně samo vybízí.
Opakovaně a z mnoha úhlů zobrazuje sirově studené předjaří nebo zimu v kontrastu se zvláštním melodramatickým světlem oblohy. Jindy chladné tóny malby prozařuje jas ze vzdálených hořících ohňů či lidských obydlí rozsetých po obzoru. Nálada obrazů je často umocněna i potemnělou večerní a noční dobou, kdy dramatická působivost míst zesiluje naši obrazotvornost na maximum. Výsledný melancholický kolorismus umocňuje baladičnost a uhrančivě magickou atmosféru jednotlivých výjevů.
Koncept malířského projektu Černá kronika odkazuje ke knize, jež vznikla k stejnojmenné výstavě Dunkechronik (2024) v galerii Twenti-six ve Vídni. Zde došlo k propojení jeho tvorby s dílem dvou umělkyň, a to české kurátorky a básnířky Jolany Pastor, dlouhodobě spolupracující s autorem na bázi literárního komentáře autorových cyklů, a rakouské spisovatelky Catrin Hassa reagující na Valečkovy obrazy prostřednictvím své poezie. V galerii E. Filly tedy proběhne volné pokračování vídeňské prezentace. I zde se objeví texty Jolany Pastor, jimiž provází Valečkovu malbu. Návštěvníci se tak budou moci skrze QR kódy seznámit s konkrétními „malými velkými“ příběhy, které umělec ve svých obrazech zpracovává.
Kronikářská autentičnost, melancholie, až svíravá zádumčivost jeho olejů nás vrací zpátky k sobě, k všedním lidských osudům spojeným s nekonečným koloběhem života a smrti. Toto uvědomění však jen bolestivě netíží, ale také občerstvuje a těší.
—
O autorovi:
Umělec absolvoval na konci devadesátých let 20. století AVU v Praze (atelier malby prof. Sopka a atelier plastiky prof. Hendrycha). Je členem mezinárodního uměleckému hnutí Stuckismu a také volného sdružení Natvrdlí – pražské malířské skupiny s ironicko-recesistickým podtextem. Systematicky navazuje na kořeny evropského krajinářství v linii severského romantismu, především na jemu blízkou tvorbu německého romantika Caspara Davida Friedricha, přičemž zároveň čerpá z modernistické malby expresionistické a v jistém smyslu i symbolistické. Nejde však o recyklaci prověřeného a již viděného, ale o budování osobitého uměleckého rukopisu s nezaměnitelným koloristickým charakterem.
Jaroslav Valečka má za sebou řadu úspěšných výstav v Čechách i zahraničí. V průběhu ústeckého vystavování Temné kroniky se bude účastnit dvou významných zahraničních akcí, a to skupinové výstavy Van Gogh Gallery v Madridu a současně bude svými díly zastoupen na veletrhu umění v Paříži. Jeho obrazy se také několikrát úspěšně dražily v největší aukční síní světa v Sotheby’s v Londýně a o jeho práci vyšlo několik monografií včetně studie významného kritika a historika umění Edwarda Lucie – Smithe.
Výstavní program Galerie Emila Filly pro rok 2025 je organizován s laskavou podporou těchto institucí:
Ministerstvo kultury České republiky, Město Ústí nad Labem
Ministerstvo kultury České republiky, Město Ústí nad Labem